24.09.2013

Standard 3: Sistem obezbeđenja kvaliteta



а) Опис стања, анализа и процена стандарда 3

Систем обезбеђења квалитета установљен је и регулисан Статутом Медицинског факултета Војномедицинске академије („Службени војни лист“, број 17/12), Стратегијом обезбеђења квалитета, Правилником о обезбеђењу квалитета („Службени војни лист“, број 4/12), Правилником о самовредновању („Службени војни лист“, број 4/12), Правилником о кадетском одно-сно студентском вредновању квалитета студија и педагошког рада наставника („Службени војни лист“, број 4/12), Правилником о обезбеђењу квалитета Медицинског факултета ВМА и Правилником о самовредновању Медицинског факултета ВМА. Систем обезбеђења квалитета успостављен је формирањем надлежних тела, органа и комисија, пратећом документацијом, одређивањем области обезбеђења квалитета, стандардима и поступцима за обезбеђење квалитета и дефинисањем надлежности, задатака и улога сваког субјекта у систему обезбеђења квалитета. Сви субјекти обезбеђења квалитета на Факултету имају право и обавезу да учествују у процесу и поступцима обезбеђења и континуираног праћења квалитета.
У Статуту Факултета од члана 88. до члана 92. регулисан је рад Комисије за обезбеђење квалитета и поступак самовредновања. Дефинисано је да Комисија за обезбеђење квалитета врши координацију поступака самовредновања и оцењивања квалитета студијских програма, наставе и услова рада. Статутом је регулисано активно учешће кадета и студената у поступку обезбеђењу квалитета и доношењу процедура система квалитета.
Одбор за самовредновање (у даљем тексту: Одбор), као радно тело Комисије за обезбеђење квалитета одговоран је за праћење, обезбеђење и унапређивање квалитета у свим областима. Одбор броји 5 чланова. Чланови Одбора су: ВС проф. др Ружица Козомара, пк доц. др Срђан Лазић, ВС асист. др сци. мед. Бисерка Вукомановић Ђурђевић, дипл. новинар Сандра Марковић и кадет Павле Дугалић.
Комисија за обезбеђење квалитета је орган одговоран за самовредновање, који чине представици из реда наставника, сарадника, ненаставног особља и кадета. Чланови Комисије за оцену квалитета су: ВС проф. др Гордана Мандић-Гајић, пк проф. др Небојша Јовић, ВС доц. др Љиљана Јауковић, ВС асист. др Оливера Тарабар, мј Витомир Кипровски, кадет Александар Лазић и кадеткиња Мила Богосављевић.
Општим актима Универзитета и Факултета прецизно су дефинисани задаци и улога наставника, сарадника, кадета, студената, органа управљања, факултетских служби, катедри и других стручних органа у спровођењу стратегије, стандарда и поступака обезбеђења квалитета. Статутом Факултета, Стратегијом обезбеђења квалитета, Правилником о праћењу, обезбеђењу, унапређењу и развоју квалитета и Правилником о самовредновању гарантовано је учешће кадета и студената у спровођењу стратегије, стандарда и процеса обезбеђења квалитета. Активна улога кадета и студената у процесу обезбеђења квалитета остварује се радом Кадетског парламента и кадетских односно студентских представника у телима Факултета, учешћем представника кадета и студената у раду органа за обезбеђење квалитета, периодичним оцењивањем квалитета студијских програма, наставног процеса, литературе, библиотечких и информатичких ресурса, педагошког рада наставника, сарадника и услова рада, као и факултетских служби путем анкетирања и изражавањем мишљења о свим општим актима Факултета. Систем обезбеђења квалитета је свеобухватно реализован применом општих аката Факултета, која су доступна јавности на интернет страници Факултета.
Анкетирање Упитником за вредновање студијских програма, наставе и услова рада спроводи се најкасније при упису наредне године студија на годишњем нивоу са циљем да се анкетирају сви или што већи број кадета односно студената. Добијени резултати се користе за евалуацију студијских програма, наставе и услова рада. Кадетско односно студентско вредновање педагошког рада наставника и сарадника спроводи се сваке школске године у редовном термину наставе, у семестру у коме се окончава настава из одређеног предмета. Кадети односно студенти вреднују педагошки рад сваког наставника и сарадника за сваки предмет посебно.
Након спроведеног поступка кадетског односно студентског вредновања, Одбор за спровођење кадетског односно студентског вредновања oбрађује податке, анализира их и припрема извештај о резултатима вредновања. Одбор за спровођење кадетског односно студентског вредновања подноси декану извештај о укупним резултатима анкетирања, као и посебне извештаје о резултатима вредновања педагошког рада за сваког наставника и сарадника чија је садржина наведена у индивидуалном статистичком извештају о вредновању педагошког рада наставника.
Када се прикупе подаци и обави анкета, Одбор за организовање и спровођење кадетског односно студентског вредновања сачињава извештај, који се потом разматра на седницама Комисије за обезбеђење квалитета. Комисија за обезбеђење квалитета констатује слабе тачке и формулише корективне мере. За сваки појединачни одобрен предлог за извођење превентивних или корективних мера Комисија за обезбеђење квалитета формира Тим за извођење мера. Доношењем одлуке о извођењу превентивних и корективних мера утврђује се рок реализације мера и степен критичности. О одобреним предлозима за извођење превентивних и корективних мера води се посебна евиденција. Тим региструје све узроке неусаглашености примењујући одговарајуће методе и технике и издваја најзначајније узроке неусаглашености. На основу утврђених приоритетних узрока неусаглашености Тим дефинише активности потребне за реализацију превентивних или корективних мера и дефинише предлог Плана превентивних или корективних мера. Одобрени План доставља се декану, који организује и надзире реализацију активности утврђених Планом. Након извођења планиране активности, декан обавештава Наставно-научно веће о свим реализованим активностима. Комисија за обезбеђење квалитета подноси извештај о спроведеним активностима у току предходне школске године најкасније до 31. децембра текуће календарске године Наставно-научном већу.

б) Процена испуњености стандарда 3 (SWOT анализа)

S – Предности
  1. Активности Комисије за обезбеђење квалитета су релативно добро постављене, одвијају се континуирано +
  2. Доследно примењивање предвиђених мера и процедура за обезбеђење квалитета ++
  3. Представници кадета су чланови Комисије за обезбеђење квалитета и Одбора за самовредновање +
  4. Надлежности органа управљања, пословођења и Комисије за обезбеђење квалитета јасно су дефинисане Статутом и осталим општим актима Факултета +
  5. Надлежности наставника, сарадника, кадета, студената и стручих тела јасно су дефинисане Статутом и осталим општим актима Факултета +
  6. Сва усвојена документа везана за обезбеђење квалитета доступна су јавности на Интернет страници Факултета +

W – Слабости
  1. Релативно касно је формиран Одбор за самовредновање +
  2. Учешће запослених у активностима на унапређењу квалитета не представља дефинисану обавезу, па је ангажовање резултат личне одговорности и савести појединаца ++
  3. Кадети показују недовољно интересовања за процес самовредновања због преоптерећености у настави и војним активностима за активно ангажовање у оквирима система квалитета ++

O – Могућности
  1. Планира се да Комисија за обезбеђење квалитета буде боље позиционирана и да има бољу сарадњу са органима и телима Факултета +
  2. Планира се успостављање on line систем анкетирања +++
  3. Израда и праћење корективних и превентивних мера на основу анализе процене испуњавање стандарда за обезбеђење квалитета +++

T – Опасности
  1. Недостатак адекватних финансијских средстава ++

ц) Предлог мера и активности за унапређење квалитета стандардa 3
 
  • Формирањем надлежних тела, органа и комисија, усвајањем одговарајућих општих аката, одређивањем области обезбеђења квалитета, стандардима и поступцима за обезбеђење квалитета и дефинисањем надлежности, задатака и улога сваког субјекта у систему обезбеђења квалитета успостављен је систем обезбеђења квалитета на Факултету.
  • У циљу остваривања што бољих услова за његово функционисање потребно је да се предвиђене мере и процедуре за обезбеђење квалитета доследно примењују, да се систематски прати и контролише њихова примена и оцењује успешност њиховог спровођења, као и да се израде и након тога прате корективне и превентивне мере на основу анализе процене испуњавање стандарда за обезбеђење квалитета.
  • Реализација система за обезбеђење квалитета неопходно је да се врши кроз циклично самовредновање и акционо планирање које обухвата планирање, спровођење, проверу и побољшање квалитета.
  • Неопходно је мотивисати кадете и запослене за активно ангажовање у оквирима система квалитета и објаснити им значај њиховог учешћа у изградњи система квалитета на Факултету.
  • Успостављањем on line систем анкетирања осигураће се брже и квалитетније спровођење анкета.

д) Показатељи и прилози за стандард 3