24.09.2013

Стандард 7: Квалитет наставника и сарадника



а) Опис стања, анализа и процена стандарда 7

На основу научне продуктивности и процене кадета које се спроводе кроз анкетирање, може се рећи да је наставни кадар Факултета веома квалитетан. Наставу изводи 178 наставника и сарадника у сталном радном односу. Наставна и научна активност наставног кадра се систематски прате и процењују у току процеса интерног самовредновања факултета (Извештај о резултатима анкета). У тренутку рада ове анализе, однос броја наставника према броју кадета који се школују на факултету износи 2,64 (Прилог 7.2).
Наставници Факултета су у претходним годинама били радно ангажовани као предавачи на последипломским студијама у оквиру ВМА, као и на другим високошколским установама, а са неким од тих установа постоје и споразуми о научнонаставној сарадњи (Медицински факултети у Нишу, Крагујевцу, Новом Саду и Косовској Митровици). Млађи кадар се углавном бира међу надареним и мотивисаним лекарима који су запослени у Војномедицинској академији и који се својим квалитетима и научном продуктивношћу препоручују, као и из редова младих нараштаја који су на докторским студијама на некој од високошколских установа у земљи.
Специфичност војне организације Војномедицинске академије, у оквиру које се налази Медицински факултет, ограничава могућност примања у радни однос наставног особља, па је стога смањена и могућност решавања уочених дефицитарних наставничких места на појединим предметима. Ово представља проблем у решавању потреба за наставним кадром из појединих научних области (нпр. анатомија, хистологија и ембриологија, биофизика, медицинска статистика и информатика, педијатрија), док за неке области постоји мањи број наставника од потребних (нпр. биохемија, патолошка физиологија, патологија, гинекологија и акушерство). За наставу на овим предметима ангажују се наставници и сарадници са других факултета (Табела 7.1).
Избори у звање наставника и сарадника су јавни и објављују се у средствима јавног информисања, а извештаји комисија о изборима у звања доступна су на званичној интернет страници факултета и на сајту Универзитета одбране.
Усавршавање наставног кадра на Факултету се реализује кроз учешће на научним скуповима у земљи и иностранству, као и кроз учешће наставног кадра на научноистраживачким пројектима Министарства одбране, Министарства просвете и науке и Европске уније.
Наставници факултета су у више наврата били у прилици да кроз боравак на сродним факултетима у земљи и иностранству размене искуства о наставним процесима и новинама у настави са колегама на сродним факултетима. Група од 25 наставника и сарадника је похађала Едукациони курс из савремених метода наставе у високошколским установама, у организацији ТЕМПУС програма од стране међународног акредитованог тима. Полазници курса су добили сертификат (Хајделберг). Информације о курсу су доступне на интернет страници Војномедицинске академије.

б) Процена испуњености стандарда 7 ( SWOT анализа)

S- Предности
  1. Доследно примењивање процедура за напредовање наставника +++
  2. Јавност поступака и услова за избор у звања ++
  3. Могућност примене савремених облика наставног процеса ++
  4. Могућност индивидуалног менторског рада наставника +++

W- Слабости
  1. Нерешен статус наставног кадра у организационом оквиру Војномедицинске академије, Универзитета одбране и Министарства одбране +++
  2. Недостатак наставног кадра из појединих ужих научних области ++
  3. Недовољна подршка усавршавању наставника у систему Министарства одбране++
  4. Неадекватна материјална средства, што се неповољно одражава на процесе научног/ наставног усавршавања +++
  5. Поједини наставници по први пут стичу педагошка искуства у настави за први степен академског образовања ++

O- Могућности
  1. Приступ пројектима Европске уније којима се промовише научна и наставна активност наставника Факултета ++
  2. Афирмације, пре свега млађих наставника, у земљи и иностранству због рада на специфичном државном Универзитету +++
T- Опасности
  1. Немогућност планирања дугорочне политике селекције наставног и истраживачког подмлатка ++
  2. Нерешен статус наставника(непрепознавање наставничке функције у правилнику о прописима) изазива смањење мотивације код наставника +++
  3. Неадекватна материјална средства могу да доведу до значајног смањења научне продуктивности, као и осипање наставног кадра +++

ц) Предлог мера и активности за унапређење квалитета стандарда 7
  • Регулисање и верификација статуса наставника и сарадника у настави представља приоритет у унапређењу квалитета стандарда 7.
  • Потребно је омогућити пријем надарених и перспективних кадрова за формирање наставног кадра из појединих области медицине, пре свега на претклиничким предметима.
  • Покушати да се у оквирима могућих материјалних услова рационално установе процеси усавршавања наставника и сарадника, са евентуалним ослањањем на донаторске механизме или приступ европским фондацијама.
  • Формацијом Факултета решити проблеме запошљавања кадра који се бира у прва сарадничка звања.

д) Показатељи и прилози за стандард 7 д) Додатни прилози за стандард 7