24.09.2013
Стандард 5: Квалитет наставног процеса
а) Опис стања, анализа и процена стандарда 5
Наставници и сарадници током извођења предавања и вежби поступају професионално и имају коректан однос према кадетима и студентима. Резултати кадетског вредновања користе се и за редовно праћење и контролу квалитета наставног процеса сходно Правилнику о кадетском вредновању квалитета студија и педагошког рада наставника. Основни метод кадетског вредновања квалитета студија је анкетирање које се врши путем Упитника за вредновање студијских програма, наставе и услова рада, (прилог 5.1а-образац1), као и Упитника за вредновање педагошког рада наставника и сарадника (прилог 5.1б-образац2). Одбор за спровођење кадетског вредновања подноси Декану Факултета извештај о укупним резултатима анкетирања, као и посебне извештаје о резултатима вредновања педагошког рада за сваког наставника и сарадника у Индивидуалном статистичком извештају о вредновању педагошког рада наставника Универзитета одбране у Београду (прилог 5.1в-Образац 2А). На основу члана 13. Правилника о кадетском вредновању квалитета студија и педагошког рада наставника („Службени војни лист“, број 4/12), Одбор за организовање и спровођење кадетског вредновања подноси Декану Медицинског факултета годишњи Извештај о резултатима вредновања у претходној школској години, (прилог 5.1г).
Студије се организују у складу са Планом и програмом извођења наставе који усваја Наставно-научно веће у складу са Статутом факултета (прилог 5.2a). План и распоред наставе, предавања, вежби и других облика наставе усклађени су са потребама и могућностима кадета, познати су пре почетка одговарајућег семестра и доследно се спроводе. Календар, распоред наставе и испита налази се на огласним таблама у деканату Факултета (прилог 5.2б). Продекан за интегрисане академске студије медицине координише, у сарадњи са деканом, целокупни наставни процес. Израђује се распоред часова наставе и других активности(за сваку недељу посебно) за цео семестар. На почетку нове школске године Наставно-научно веће на предлог декана, а на основу акредитације, усваја листу наставника и сарадника за дати предмет. Такође, на предлог декана именује се и руководилац предмета који је одговоран за доследно спровођење наставе (прилог 5.2в). Детаљна евиденција о похађању наставе из датог предмета постоји у Картону кадета, који се формира за сваког кадета, који се трајно чува. Информације и обавештења у вези са сваким појединачним предметом, доступни су на интернет страници Факултета, а материјали за предавања и вежбе и друге облике наставе доступни су кадетима у електронском или писаном облику. Настава је интерактивна, укључује примере из праксе, подстиче креативно размишљање, самосталност у раду и примену стечених знања. Факултет обезбеђује да се на сваком предмету, пре почетка семестра, донесе и учини доступним кадетима план рада који укључује: основне податке о предмету (назив, година, број ЕСПБ бодова), садржај и структуру предмета, циљевe, начин оцењивања на предмету; потребне уџбенике, обавезну и допунску литературу као и податке о наставницима и сарадницима у настави. Садржаји и пропорција различитих облика наставе у оквиру студијског програма одговара постизању циљева одговарајућих студијских програма и исхода учења.
Факултет подстиче стицање активних компетенција наставника и сарадника на разне начине. Осим што омогућује наставницима учешће на научним и стручним скуповима, домаћим и страним пројектима, према Правилнику о избору у звање од наставника се тражи да задовољи поред научних, наставне и педагошке критеријуме.
У циљу развоја педагошких и стручних компетенција наставника и сарадника, Факултет подстиче стицање ових компетенција. Едукациони курс из савремених метода наставе у високошколским установама за наставнике и сараднике Високе школе ВМА организован је 29. и 30.03.2010. године. Предавачи на курсу „Иновације у наставном процесу и нове методологије наставе“ били су едукатори акредитовани за овај програм кроз пројекат ТЕМПУС у Хајделбергу, Немачка. Извештај о одржаном курсу и план активности дати су прилозима 5.3а и 5.3б.
б) Процена испуњености стандарда 5 (SWOT анализа)
S- Предности:
- Компетентан наставни кадар ++
- Придржавање распореда за предавања и вежбе +++
- Списак литературе доступан на сајту +++
- Рационално коришћење времена +++
- Коришћење савремених техничких средстава у презентацији +++
- Са посебном пажњом се предају компликовани делови градива +++
- Подстицање комуникације између кадета и наставника +++
- Оптималан број кадета на предавањима и вежбама +++
- Постојање предиспитних консултација ++
- Ажурно евидентирање одржаних испита +++
- Комисијско полагање испита; такође „извлачење” испитивача на предметима на којима није предвиђено комисијско полагање испита ++
W- Слабости
- Проблем страних студената у свакодневној настави на српском језику +++
- Неадекватна припремљеност кадета на вежбама за поједине предмете++
- Непостојање фиксних термина за предиспитне консултације на свим предметима ++
- Неусклађеност критеријума за остваривање поена на предиспитним обавезама у односу на број изостанака са вежби на појединим предметима +
- Недовољна мотивисаност појединих наставника и сарадника за квалитетно одржавање наставе+++
- Слабија мотивисаност појединих наставника за коришћење савремених учила++
- Додатна настава и помоћ страним студентима за савладавање градива +++
- Ускладити критеријуме за остваривање поена +++
- Регулисање статуса наставника и сарадника у циљу побољшања мотивације за квалитетан наставни процес+++
T- Опасности
- Начин оцењивања са системом сакупљања поена компликује администрацију и суштински оптерећује наставни процес ++
- Нерегулисан статус наставника (непрепознавање функције наставника) дестимулише наставнике и може да доведе до значајног погоршања квалитета наставе, као и осипања наставног кадра+++
- Недовољна обученост наставника за савремене видове наставе +++
ц) Предлог мера и активности за унапређење квалитета стандарда 5
- Доследно спроводити контролу континуираног одржавања наставног процеса;
- Организовати додатну едукацију наставног особља о интерактивним методама наставе и вештини комуникације;
- Редефинисати анкетне упитнике како би увид у наставни процес био веродостојнији;
- Прилагодити садржај наставе претходним знањима како би кадети могли успешније да прате наставу;
- У наставу укључити више разноврсних практичних примера;
- Уједначити и прилагодити начине презентације који се користе на предавањима;
- Контролисати квалитет свих предавања;
- Више пажње посветити раду са кадетима који су испод просека у групи и страним студентима;
- Уједначити критеријуме оцењивања и систем освајања поена;
- Регулисати статус наставника и сарадника у настави како би се побољшала мотивисаност за квалитетније извођење наставе+++
- Организовати семинаре за наставнике и едукацију о савременим облицима наставе;
- Обезбедити савременији систем контроле присуства свим облицима наставе
д) Показатељи и прилози за стандард 5
- Прилог 5.1. Анкете студената о квалитету наставног процеса
- Прилог 5.2 Процедуре и поступци који обезбеђују поштовање плана и распореда наставе
- Прилог 5.2а Извод из Статута факултета
- Прилог 5.2б Распоред предмета – пример по семестрима (I, III, V) за школску 2011/2012 годину
- Прилог 5.3. Доказ о спроведеним активностима којима се подстиче стицање активних компетенција наставника и сарадника
- Прилог 5.3а. Извештај о одржаном Едукационом курсу из савремених метода наставе у високошколским установама за наставнике и сараднике Високе школе ВМА
- Прилог 5.3б. План активности Едукационог курса из савремених метода наставе у високошколским установама за наставнике и сараднике Високе школе ВМА