24.09.2013
Standard 4: Kvalitet studijskih programa
а) Опис стања, анализа и процена стандарда 4
На основу увида у документацију, може се закључити да је Медицински факултет Војномедицинске академије Универзитета одбране у Београду 24.04.2009. године добио уверење о акредитацији студијског програма интегрисаних академских студија медицине (бр. увер. 612-00-1697/3/2008-04), а 25.12.2009. о акредитацији докторских академских студија из биомедицине (бр. увер. 612-00-439/1/2009-04) и три студијска програма академских специјализација – трауматологије (бр. увер. 612-00-439/4/2009-04), медицинске токсикологије (бр. увер. 612-00-439/2/2009-04) и фармакокинетике и биоеквиваленције (бр. увер.612-00-439/3/2009-04). Уверење о акредитацији студијског програма академске специјализације из рационалне фармакотерапије добијено је 30.09.2011. године (бр. увер. 612-00-439/2009-04). Одлуке о акредитацији студијских програма и број уписаних кадета школске 2009/2010, 2010/2011 и 2011/2012. године приказани су у Прилогу 4.1, Табели 4.1 и Прилогу 4.11. За све акредитоване студијске програме добијена је дозвола за рад од стране Министарства просвете и науке Републике Србије (бр. 612-00-929/2012-04 од 04.06.2012. године (Прилог 4.10). Како се на Факултету до сада спроводио само студијски програм интегрисаних академских студија медицине који још није прошао цео циклус студија, исходи учења и обухваћеност програмског исхода учења доступни су за прве три године студија.
Комисија за обезбеђење квалитета сваке године спроводи евалуацију процеса наставе, а на три године самоевалуацију целе установе и свих студијских програма (прилог 4.6. Извештај о резултатима вредновања, прилог 4.61 План самовредновања). Факултет кроз студијски програм интегрисаних академских студија медицине још није извео прву генерацију доктора медицине па није могуће израдити анализу броја кадета који су уписали први пут прву годину студија и број кадета који је завршио студијски програм (нема прилог 4.8. и прилог 4.9.).
Анализом и проценом тренутне ситуације може се закључити да Факултет има акредитоване све студијске програме; да још увек није могуће сагледати да ли су циљеви студијских програма усклађени са исходима учења, али да су методолошки поступци усмерени ка исходима учења; да је постигнута усаглашеност ЕСПБ оптерећења са учењем које је потребно за достизање очекиваног исхода учења и да Факултет спроводи поступке којима се прати квалитет студијског програма путем анкетирања кадета.
Број кадета који су успешно завршили школску годину, успех на испитима и број кадета који су у току школске године остварили 60 ЕСПБ редовно се прати у сврху анализе успешности у савладавању студијског програма и то за сваку годину појединачно. Овај извештај се доставља и Универзитету одбране. Такође се ради и анализа пролазности кадета у следећу школску годину, што је важан параметар оптерећења кадета. Ову анализу усваја Научно наставно веће као извештај о реализацији плана рада за сваку школску годину (Прилог 4.12. Извештаји о реализацији наставе у току школске године).
У току досадашњег школовања кадета на студијском програму интегрисаних академских студија медицине само два кадета су одустала од даљег школовања (један у 2010/2011. након прве године студија и један у 2011/2012. години након треће године студија). У оба случаја разлози нису били везани за успех (кадети су били веома успешни у савладавању градива и полагању испита). У оквиру извештаја реализације плана рада за сваку школску годину, коју усваја Наставно научно веће (Прилог 4.12.) приказани су и подаци везани за успешност студирања, по годинама и просечно за цео до сада реализован студијски програм. Они се дају на увид и Комисији за контролу и обезбеђење квалитета Универзитета. Студијски програм интегрисаних академских студија медицине реализује се на принципу стицања услова за упис наредне године када се оствари свих 60 ЕСПБ. Подаци о пролазности су део Извештаја који је приказан у Прилогу 4.12.
Анализом пролазности по годинама може се видети изузетно добра пролазност- само један кадет није уписао редовно наредну годину (због једног неположеног испита), док су два кадета одустала од студија из личних разлога. Ово упућује на добро структуисан обим градива по годинама.
Факултет још увек нема дипломиране докторе медицине, тако да није могуће добити податке генерално о квалитету студијског програма и постигнутим исходима учења. Исходи учења су праћени за до сада реализоване предмете (Табела 4.2). Припрема система праћења квалитета и упитник којим би се омогућила анализа ових података су у припреми.
Увидом у постојећу документацију може се закључити да су интегрисане академске студије медицине усклађене са принципима Болоњске декларације, да је курикулум структуисан према стандардима који подразумевају обавезне и изборне предмете; да студијски програм подразумева реализацију практичне наставе; да је доступна евиденција о проходности кадета по предметима и да су на интернет страници Факултета приказују наставни планови предмета који су до сада остваривали наставу. Изнешени подаци подржани су прилозима и табелама у оквиру овог стандарда.
Академске докторске студије и академске специјалистичке студије је тек сад, са закашњењем од једног семестра уписала прва генерација студената.
б) Процена испуњености стандарда 4 (SWOT анализа)
S- Предности
- Мали број уписаних кадета омогућава интерактивност наставе +++
- Добра материјална и просторна опремљеност Факултета +++
- Систем оцењивања је заснован на мерењу исхода учења +++
- Висока способност функционалне интеграције знања и вештина +++
- Сваки кадет има личног ментора ++
W- Слабости
- Недовољно уређена интернет страница Факултета на којој су приказани наставни планови предмета са последњих година, испитна питања, распоред наставе ++
- Недовољно спровођење методе „проблемски оријентисана настава“ на неким предметима ++
- Нејасна усаглашеност критеријума за оцењивање +++
- Исходи учења нису доступни у потпуности +
O- Могућности
- Додатно повећање квалитета наставе +++
- Усаглашавање и јасно регулисање критеријума у оцењивању ++
- Организација курсева за осавремењавање методологије наставе +++
- Боље верификовање и вредновање квалитета наставе +++
T- Опасности
- Недовољна мотивисаност појединих наставника за активно учешће у контроли квалитета наставе ++
- Недовољна мотивисаност појединих наставника за примену нових метода наставе ++
- Недовона мотивисаност кадета да искажу своје мишљење о квалитету наставе ++
ц) Предлог мера и активности за унапређење квалитета стандарда 4
- Унапредити систем процене ЕСПБ оптерећења кадета и ускладити оптерећење кадета/студената како би осим наставе на студијском програму савладали и војно-стручну наставу.
- Дорадити и обезбедити редовно ажурирање интернет странице Медицинског Факултета (наставни планови, испитна питања, распоред наставе.
- Побољшати мотивисаност наставног особља за увођење нових и савременијих методолошких поступака у настави.
- Припремити подршку за систематско праћење дипломираних доктора медицине, специјализаната и доктора медицинских наука.
д) Показатељи и прилози за стандард 4
- Табела 4.1 Листа студијских програма који су акредитовани на високошколској установи са укупним бројем уписаних студената за 2009/2010, 2010/2011 и 2011/2012. годину
- Табела 4.2. Обухваћеност сваког програмског исхода учења у оквиру обавезних предмета појединачних студијских програма
- Прилог 4.1 Одлуке о акредитацији студијских програма
- Прилог 4.2. Проценат дипломираних студената (у односу на број уписаних) у школској 2009/2010, 2010/2011 и 2011/2012. години у оквиру акредитованих студијских програма
- Прилог 4.3. Просечно трајање студија у школској 2009/2010, 2010/2011 и 2011/2012. години у односу на ранији петогодишњи и десетогодишњи период
- Прилог 4.4. Стопа одустајања студената од даљег студирања
- Прилог 4.5. Број студената који су уписали наредну школску годину у односу на остварене ЕСПБ бодове (60), (37-60) (мање од 37) за сваки студијски програм.
- Прилог 4.6. Спроведене анкете студената.
- Прилог 4.7. Доказ да су примери исхода учења за програме различитих структура представљени на интернет страни високошколске установе.
- Прилог 4.8. Мишљење дипломираних студената о квалитету студијских програма и постигнутим исходима учења.
- Прилог 4.9. Задовољство послодаваца стеченим квалификацијама дипломаца.
е) Додатни показатељи и прилози за стандард 4